MERSİN ERDEMLİ İLÇE MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

Deniz ve Orman Okulu

Proje içeriği
Deniz ve Orman Okulu

Erdemli Deniz ve Orman Okulu

Erdemli Deniz ve Orman Okulu


Orman okullarında Milli Eğitim Bakanlığı müfredatına paralel programlar oluşturulup uygulanmaktadır. Bu kapsamda fen, matematik , çevre ve sanat eğiti- mi gibi alanlarda uygulamalar yapılırken çocuklar karar verme becerilerini geliş- tirerek risk alırlar ve bunun sonucunda çocukların; içsel motivasyonları yükselir , doğal ortamda kalıcı öğrenmeler sağlanmış olur (Cumming ve Nash,2015). Prog- ramın en güzel örneklerinden biri Mersin 'de bulunan Erdemli Deniz ve Orman Okulu'dur.

Erdemli Deniz ve Orman Okulu projesi 2019 yılı Nisan ayı içerisinde Erdemli İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından başlatılmış bir projedir. Okul öncesi ve ilkokul öğretmen ve öğrencilerini kapsayan "doğa temelli öğretim" metoduna da- yanmaktadır.

Erdemli İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü, Erdemli Kaymakamlığı ve Erdemli Doğa Koruma ve Milli Parklar Şefliği ile imzalanan protokol aracılığı ile uygula- ma yapılacak alan olan Talat Göktepe Tabiat Parkı 10 yıl süreyle (deniz ve orman alanı) proje için tahsis edilmiş, eğitimler sırasında güvenliği sağlanmıştır ve halen öğrenci eğitimleri sırasında paydaş olarak katkıları bulunmaktadır. Mersin İl Milli Eğitim Müdürlüğü, Mersin Üniversitesi, ODTÜ Deniz Bilimleri Enstitüsü, İstan- bul Üniversitesi, Adıyaman Üniversitesi ve Çukurova Üniversitesi'nden eğitmen görevlendirmesi yapılmış ve öğretmen eğitimleri sırasında destek alınmıştır.

Erdemli'de  Deniz ve Orman Okulu; öğrencilere denizde, sahilde, ormanda  ya da ağaçlık alanda öğrenci merkezli etkinliklerin uygulandığı, tüm öğrencilerin kendilerine güven, öz saygı, özbakım, kontrollü risk alma yeteneği geliştirebilecek- leri, keşfetme yeteneklerini geliştirmeye olanak sağlayan bir ortam sunmaktadır.

 


Misyon

Erdemli Deniz ve Orman Okulu deniz ve ormanlık alanda doğada bulunan materyallerle doğa ile bütünleşerek görerek ve dokunarak öğrenmelerin olanak sağ- layacak deneyim alanı sunarak, doğayı seven bireyler yetiştirmeyi hedeflemektedir.

Vizyon

Doğa ile öğrenen , doğaya duyarlı mutlu çocuklar yetiştirmektir.


Deniz ve Orman Okulu Modeli Temel İlkeler

?Deniz ve Orman Okulu, doğal bir ortam veya ormanlık alanda belirli bir plan çerçevesinde düzenli aralıklarla uygulanan alternatif bir eğitim modelidir.

?Deniz ve Orman Okulu'nda, çocuklar eğitim-öğretim yılı boyunca ve milli eğitim müfredatı doğrultusunda eğitim alırlar.

?Deniz ve Orman Okulu programı gözlemlere ve öğrenci-öğretmenler arasında işbirliğine dayalı etkinlikleri kapsamaktadır.

?Deniz ve Orman Okulu için ideal ortam deniz kenarında ormanlık alan- lardır. Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılamak için idealdir, keşfedilecek ve araştırılacak bir çevre, bir alan sağlarlar.

?Deniz ve Orman Okulu, mümkün olduğunca, öğrencilerde deneyim or- tamları oluşturmakta ,bu deneyimleri hayatlarına uygulama fırsatı sun- mayı amaçlamaktadır.

?Deniz ve Orman Okulu programı, öğrencilerin bütüncül gelişimine odaklanır.

?Deniz ve Orman Okulu; öğrencilerine, kontrollü risk alma şansı sunar.

?Deniz ve Orman Okulu öğretmenleri, belirli seviyede eğitimler alırlar.

?Deniz ve Orman Okulu uygulamalarının merkezinde çocuklar  vardır.

?Deniz ve Orman Okulu; doğadaki eşsiz materyalleri etkinliklerinin mer- kezine alır.

?Öğretmen ve uygulayıcılar etkinliklerini kazanımları doğrultusunda ha- zırlar, uygular ve değerlendirir. (Her ziyaret ile ilgili Erdemli Deniz ve Orman Okulu Koordinatörlüğünce raporlar tutulur.)

Erdemli Deniz ve Orman Okulu'nda öğrenciler doğadaki eşsiz materyalleri öğrenme sürecinde kullanmaktadırlar. Bu okulda, yerde duran kuru bir yapraktan, bir taştan tutunda bazen bir yengeç bacağı, kaplumbağa kabuğu, bir kütüğün par- çası, bir halat, bir kova kum, kozalak, deniz kabuğu, büyüteç, olta, denizden gelen bir dalga, yan yana ve üst üste koyabileceğimiz her şey bir materyal olarak öğren- cilerin karşısına çıkmaktadır. Doğal materyaller kullanıldıktan sonra yine tekrar eski yerlerine bırakılır. Çevredeki bitki türlerinden yaprak, meyve koparmak, on- lara bilerek zarar vermek gibi bir durum okulda söz konusu bile değildir. Doğayı sahiplenen bireyler yetiştirmek , yaşamın kaynağının doğa olduğunu benimset- mek, doğa ila aralarında bağ oluşturmak ve doğanın sürdürülebilirliğini sağlama- da katkıda bulunan bireyler yetiştirmek temel amaçları arasındadır. Serbest etkin- liklerin yanında okulda yarı yapılandırılmış materyallerde bulunmaktadır.

Abaküs: Abaküs; sayı oluşturma, basit toplama ve çıkarma gibi işlemleri yaptırmak için kullanılır. Hesap makineleri ve bilgisayar- ların atası olarak kabul edilen abaküsün yapı- mında jüt, kurumuş ağaç dalları ve kozalaklar kullanılmıştır. Öğrenciler ip üzerinde kozalak- ları sürükleyerek sayıları oluştururlar ve işlem yapabilirler. Abaküs; öğrencilerde motor, gör- sel, işitsel ve dokunsal becerileri geliştirebile- ceği düşünülerek tasarlanmıştır.

Duyu Yolu: Duyu yolunda öğrencilerin; gözleri bağlı bir şekilde ayaklarıyla dokunarak hislerini belirleyebilmeleri, nesneler arasında karşılaştırma yapabilmeleri amaçlanmıştır. Gözleri bağlı olduğu halde, yan taraftaki ipler- den tutunarak yürüyerek öğretmenlerinin ve arkadaşlarının yönlendirmeleri doğrulturun- da hareket etmeleri ile öğrencilerin; kendileri- ne, öğretmenlerine ve arkadaşlarına güven duymaları, duyularını ortaya çıkarıp ifade edebilmeleri amaçlanmaktadır.

Sayı Kütükleri: Sayı oluşturma, basamak ve sayı değeri belirleme, toplama ve çıkarma işlemi yapma sayı kütükleri ile daha eğlenceli hale getirilmiştir. Aynı sayıyı oluşturacak iki kişi arasında tatlı bir rekabet bile düşünülüp etkinlik haline dönüştürülebilir. Aynı boyut- larda ayarlanmış kütükler, küçük sınıflarda okul öncesi ve birinci sınıflar için sayıların de- ğerlerini ve büyük küçük kavramının daha iyi

 


anlaşılması bakımından olanak sağlamaktadır. Motor becerilerin, el göz koordi- nasyonunun gelişmesi amaçlanmaktadır.

Tırmanma Halatı: Tırmanma halatı; kum tepeciklerine, eğimli arazilere çıkmak için on beş metrelik halatlar kullanılır. Öğ- renciler tırmanış sırasında eğlenir. El vücut koordinasyonu sağlar. Çocukların; sıraya gir- meleri, birbirlerinin başarılarını alkışlamaları kendi aralarındaki arkadaşlık bağını güçlen- dirmektedir.


Hendekten geçme: Hendek; öğrencile- rin, iki uzun ve kalın kalas üzerinden geçtikle- ri materyaldir. Sahile giderken veya sahilden dönerken öğrenciler, bu materyalde sıraya gi- rer. Sırayla geçerek, kız-erkek örüntüsü, say- maca örüntüsü, dengede durabilme gibi etkin- likler için kullanılabilir.

Yaşayan Kütük: Yaşayan kütük; büyük, çürümüş bir kütüğün yandan görülen bir kesi- tidir. Yandan bakıldığında içinde yaşayan ka- rıncaların larvaları, yaptıkları yollar görül- mektedir. Bahar aylarında karıncaların yiyecek taşıma çabaları rahatlıkla gözlenebilmektedir. Ayrıca kütüğün altında solucanların yaşadığı başka bir dünya mevcuttur. Kütük hafif yan çevrildiğinde çamurumsu bir yapıyla solucan- ların veya tırtılların yaptığı yollar veya yolu

yapan solucanı görebilmek mümkündür.

Barınak: Barınak; iki kalas ve dal parça- larıyla eğri bir çamın dibinde bulunmaktadır. Yağmurdan, güneşten, rüzgardan korunmanın basit bir yolu olduğunu öğrencilere göstermek adına oluşturulmuştur.

 


Halka oyunu: Halkalarının kuru söğüt da- lından yapıldığı oyun; el göz koordinasyonu geliş- tirme denge sağlama, mesafe hesaplama, atılan nesneye göre hareketlilik sağlama gibi becerileri kazandırma düşüncesi ile yapılmış eğlenceli bir materyaldir.

Tahmin Etme Kütüğü: Tahmin etme kütüğü; öğrencilerin tahmin etme ve kestire- bilme yeteneklerini geliştirmelerini sağlamak amacıyla ormandaki kütüklerin materyal ola- rak kullanılması ile oluşturulmuştur. Örneğin; "Bu kütüğün üzerine kaç el sığar? Bu kütüğün üzerine kaç taş Konulabilir?" gibi sorular ile öğrencilerin tahmin yetenekleri geliştirilebilir.

Denge Tahtası: Denge tahtası ile öğrencilerin; el göz koordinasyonlarının ve büyük motor gelişimlerini sağlamak amaçlanmıştır.



Yazı Tahtamız Kumsalımız: Sahilide öğ- rencilerin yazı yazabilecekleri, sınırsız kalem ve silgisi olan bir kumsal mevcuttur.


Erdemli Deniz ve Orman Okulunun Çalışma Esasları

?Okullarda gördükleri öğrenim şekillerine göre sabah öğle ve normal eği- tim olarak Deniz ve Orman Okulunda eğitim görürler.

?Kendi programlarına uygun bir günlük ders saati kadar eğitim alırlar.

?Öğrenci eğitimleri sırasında sınıflara Deniz ve Orman Okulundan Doğa Temelli Eğitim Belgesi almış olan sınıf rehber öğretmenleri, koordinatör ve koordinatör yardımcısı rehberlik eder. Sınıf sayısının 30 kişiyi geçme-

si durumunda eğitimlere bir yardımcı daha eşlik eder.

?Eğitim sırasında 20 dakikalık yemek molası verilir.

Alata Mahallesi Hacı Ömer Var Caddesi No 42/F 33730 Erdemli / MERSİN - 0 324 515 10 25

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.